Ranking e-Gazele Biznesu — to ranking najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce.
Polacy pokochali zakupy w sieci, o czym świadczą dwucyfrowe wzrosty na rynku e-commerce, które utrzymują się od wielu lat, niezależnie od koniunktury gospodarczej. Wartość rynku e-sprzedaży detalicznej w Polsce przekracza rocznie 30 miliardów złotych. Polacy w sieci robią zakupy średnio 8 razy w miesiącu – najczęściej zaopatrujemy się w odzież, obuwie, elektronikę, kosmetyki i książki.
Przekonujemy się także do kupowania w sieci żywności. Polepszająca się kondycja finansowa gospodarstw domowych, zmiany w przyzwyczajeniach konsumentów, doskonały poziom obsługi większości e-sklepów oraz rosnąca liczba osób posiadających dostęp do Internetu sprawiają, że niektóre sklepy internetowe notują wzrosty obrotów sięgające kilkuset procent rocznie. W Polsce działa około 15 tysięcy e-sklepów. W większości są to małe i średnie firmy. Od kilkunastu lat „Puls Biznesu” publikuje ranking „Gazele Biznesu”, gromadzący wyniki najdynamiczniej rozwijających się firm z sektora MŚP działających w „tradycyjnej” gospodarce.
W 2014 roku po raz pierwszy opublikowaliśmy ranking „e-Gazel Biznesu”, w którym nagradzamy najdynamiczniej rozwijające się firmy prowadzące handel w internecie o rocznych obrotach z przedziału od 50 tys. zł do 100 mln zł. Ranking ma jeszcze jedną ważną funkcję, jaką jest promowanie małych i średnich firm z branży e-commerce, które ze względu na swoje rozmiary i zwykle wysoką specjalizację, nie miałyby raczej szansy zaistnienia w żadnym innym zestawieniu. Celem projektu „e-Gazele Biznesu”, na który oprócz listy rankingowej składa się gala organizowana w „realu”, połączona z wręczaniem laureatom pamiątkowych statuetek i dyplomów, jest także stworzenie szansy nawiązania osobistych znajomości i kontaktów, których nie jest w stanie zastąpić żadne informatyczne narzędzie.